TOP 20 Politycznego Hip-Hopu cz.1
„First, we knocked on the door, then we beat on the door and now we’re about to kick the door in” – to amerykański hip-hop i polityka. Ta relacja opiera sie na współdziałaniu przy jednoczesnym działaniu przeciwko, jest złożona, nieustanna i ciągle zaskakująca. Zainteresowane tym zagadnieniem portale AllHipHop i theGrio postanowiły stworzyć nieoficjalną listę najważniejszych, politycznych utworów hip- hopowych. „The top 20 of political hip- hop songs” nie jest oficjalną listą, gdyż prawidłowo jej twórcy zdają sobie sprawę, że całkowite ogarnięcie tego tematu graniczy z cudem! Wielu twórców, wiele utworów, wiele poglądów, ale chęć mówienia o rzeczach ważnych jedna/wspólna!Prezentuję zatem pierwszą część listy. (Utwory zostały przedstawione w przypadkowej kolejności.)
1. “The Message” – Grandmaster Flash & The Furious Five
The Message
1982
“Wiadomość” była jedną z pierwszych manifestacji hip-hopu, który artykułował ból, wzmaganie i próby radzenia sobie z życiem w Bronxie podczas ery Ronalda Reagana. „Tu jest czasami jak w dżungli, zastanawia mnie jak udaje mi się nie spaść na dno”, brzmi refren.
2. „Why”, Jadakiss, Styles P, Nas, Common
Kiss Of Death
2004
Oryginalnie “Dlaczego” było zbyt mocne, dlatego Jadakiss zaprosił do współpracy przy remixie zaprzyjaźnionych wokalistów, z którymi nakreślił choroby współczesnego społeczeństwa. Dodatkowo, Common był pierwszym raperem, który wspominał o Baracku Obamie, przewidując przyszłego prezydenta.
3. “The Corner” – Common
Be
2005
“ Róg” Commona silnie akcentuje początek i przyszłość hip-hopu z przesłaniem.
4.“Fight the Power” – Public Enemy
Fear Of A Black Planet
1990
„Walka z władzą” jest hymnem, który pozostaje na szczycie list, które omawiają polityczny głos, który wykrzykuje hip- hop. Raperzy Chuck D i Flavor Flay wykorzystując Elvisa i Johna Wayna, jako jedynie bohaterów dla białych, konstruują nową formę protestu domagając się większego udziału Afroamerykanów w życiu publicznym. Klip był reżyserowany przez Spike’a Lee.
5. “F**k tha Police” – NWA
Straight Outta Compton
1988
Nikt wcześniej, czyli do 1980 roku, w którym wyszedł kawałek „Piep**ć policje”, nie słyszał nic podobnego. Ani hip- hop, ani Ameryka nie znały dotychczas nic tak obraźliwie komentującego organy egzekwowania prawa. Utwór wykorzystuje wściekłość mieszkańców Compton, którą słychać w ponad pięciominutowej muzycznej bombie, która tyka do dnia dzisiejszego.
6. “Banned in the USA” – 2 Live Crew
Banned in the USA
1990
Luke i 2 Live Crew prawdopodobnie nigdy nie zostaliby mistrzami wolnego słowa, ale „Zakazani w USA” pozwolił im wygrać jedną bitwę. A ich album dał im chwile sławy. W utworze został wykorzystany sample „Born in the U.S.A.” Bruce’a Springsteena.
7. „Changes” – Tupac Shakur
Greatest Hits
1998
Tupac rapował o tym czym żyli, oddychali i co widzieli zwykli ludzie w swoim najbliższym otoczeniu. Zaskakujące jest, że w grudniu 2009 „Zmiany” trafiły na playlistę Watykanu na portalu MySpace.
8. “Sound Of Da Police” – KRS-One
Return Of The Boom Bap
1993
Utwór KRS-One “ Głos policji” należy do grupy kawałków antypolicyjnych, ale dodatkowo wzbogacony został historycznym kontekstem obawy przed władzą. KRS w policjantach widzi minionych właścicieli niewolników, stąd jego stanowczy protest.
9. “Point of No Return” – Geto Boys
The Resurrection
Geto Boys najbardziej znani są z reprezentowania horrorcore rap i ich bujnego życia prywatnego, ale grupa również ma „drugie dno”, które ukazała w tym utworze. Politycy już przestali być bezpieczni.
10. “Shut ‘Em Down” Remix – Public Enemy/Pete Rock
Apocalypse 91…The Enemy Strikes Black
1991
Po raz drugi na liście pojawia się Public Enemy, jako skład który ma upodobanie do tworzenia hymnów, czego dobrym przykładem jest również ten utwór. Jest to uniwersalne nawoływanie wspólnoty do eliminacji szkodliwych sił w sąsiedztwie. Dodatkowo nadal pozostaje jednym z lepszych remixów.
Zestawienie przygotowała niezawodna Pani Ka. Wkrótce kolejna część.
10 comments
Ciekawe…ciekawe…
smagalaz – fuck the prawo!
Ciekawe…ciekawe…
smagalaz – fuck the prawo!
Parę błędów tu się wdarło, po 1 Message – oznacza przekaz, w tym wypadku nie świadomość.
Natomiast utwór grupy N.W.A. ukazał się w '88r nie w '80.
Coś źle spojrzałeś/aś.. nie jest nigdzie napisane "Świadomość" tylko "Wiadomość" poza tym data jest poprawna.. :-)
Parę błędów tu się wdarło, po 1 Message – oznacza przekaz, w tym wypadku nie świadomość.
Natomiast utwór grupy N.W.A. ukazał się w ྔr nie w ྌ.
Coś źle spojrzałeś/aś.. nie jest nigdzie napisane „Świadomość” tylko „Wiadomość” poza tym data jest poprawna.. :-)
Ja tam wolę głębsze spojrzenie na sprawę jak Professor Griff z Public Enemy.
Polecam takie kawałki polityczno-społeczne jak:
K-Rino – The plan
K-Rino – The world
K-Rino – The Serpent
K-Rino – Grand deception
Immortal Technique – Bin Laden
Lost Children Of Babylon – Martial Law
Vinnie Paz – End of Days
2pac – Letter to th president
2pac – They dont give fuck about us
Lowkey & Immortal Technique – Voices of the voicless
Psycho realm – First day of freedom
Immortal Technique – Toast To The Dead
I generalnie wiele innych a twórczość Immortal Technique, tak jak Public Enemy to konkretnie tylko tematyka polityczno-społeczna!
Ja tam wolę głębsze spojrzenie na sprawę jak Professor Griff z Public Enemy.
Polecam takie kawałki polityczno-społeczne jak:
K-Rino – The plan
K-Rino – The world
K-Rino – The Serpent
K-Rino – Grand deception
Immortal Technique – Bin Laden
Lost Children Of Babylon – Martial Law
Vinnie Paz – End of Days
2pac – Letter to th president
2pac – They dont give fuck about us
Lowkey & Immortal Technique – Voices of the voicless
Psycho realm – First day of freedom
Immortal Technique – Toast To The Dead
I generalnie wiele innych a twórczość Immortal Technique, tak jak Public Enemy to konkretnie tylko tematyka polityczno-społeczna!